Ååå vad det suger i "plugg-tarmen"!

 
Ju oftare jag är på sjukhuset och jobbar, ju mer sugen blir jag på att läsa till syrra!
Och ni ska inte tro att jag inte är medveten om dom dåliga lönerna, och argumenten
"släng inte bort 3 år och dra på dig massa onödiga skulder för ett så otacksamt jobb!",
nej - jag känner att jag vill göra något som jag brinner för & kan tänkas jobba med till jag blir 65.
Och min långt gångna tanke är att när barnen växer upp och sköter sig själva kan jag lalla runt på
någon avdelning, jobba nätter och göra det som faller mig in på dagarna! :-)
Efter SSK utbild. skulle jag vilja läsa akut/intensivård eller barnmorska.
Så känns det iaf i dagens skede!
 
Men än är det bara drömmar!
Jag har ju iofs varit till studievägledare på KAU och diskuterat.
Och det jag behöver ha med mig är några kurser från komvux innan jag gör en ansökan.
Jag söker via reell kompetens och högskoleprovet.
Så nu krävs det bara tid & ork att ta tag i det. Den som lever får se! ;-)
 
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
 
Helgen mina vänner gick faktiskt över förväntan.
Jag var ganska trött på livet när jag gick upp i Lördags morse och visste att jag skulle
jobba 13 timmars pass i två dagar. Men det flöt på bra..
Och jag har personalen på avdelningen att tacka för mycket! Underbara människor! ♥
 
Så vill jag bara klargöra en sak..
Det kan hända att jag var aningens otydlig gällande en sak..
Jag får övertidsersättning för dom 6 timmarna jag gjorde i Onsdags natt!
Nu är därimot frågan - VAD för ersättning?!?
Jag ska ringa lön idag för att kolla upp vad chefen lagt in om!
För jag tolererar inget annat än kvalificerad övertid!
 
Jag fick 1 timmes rast "om jag ville" (?) Lörd & Sönd.
Så det blev 12 av 13 timmar som jag jobbade.
 
Men idag ska jag ringa chefen och fråga hur vi ska ha det..
Så här såg hela vecko situationen alltså ut:
 
Tisdag: Jobbade ordinare tur 8.oo-13.3o & 16.oo-21.oo. (Helt i sin ordning!)
 
Onsdag: Jobbar först ordinarie tur 8.oo-13.3o & 16.oo-21.oo.
Sen tar jag egen bil till akuten! (Resersättning?)
Jobbar ofrivillig övertid 21.oo-o3.oo (Kvalificerad övertidsersättning?)
 
Torsdag: Egentligen ledig dag! Får lämna sonen på dagis, för jag måste få sova!
Har ingen avtalad tid, men fick som tur var komma ändå med så kort varsel!
(Vad är kompensationen för förstörd ledig dag & rubbad dygnsrytm?)
Jag sov ju bort hela dagen pga arbetet!!
 
Fredag: Jobbar egentligen ordinarie tid 9.oo-17.3o & 19.3o-21.oo.
Men ska enligt chefen byta av min kollega 13.3o.
Jag frågar: "Timmarna från kl 9 och fram till 13.3o då?
Bjuder ni på dom för att jag stannade hela natten i Onsdags?"
Svar: "Nej nej, dom blir du skyldig att ta igen någon annan gång!
Alternativt att du går någon annanstans och gör dom timmarna redan idag!"
(Till någon annan brukare exempelvis!)
Ok?? Det här med att jag aldrig fick någon ledig dag - eller att jag ställde
min egen familj åt sidan för att ställa upp för er - det är redan bortglömt eller?!?
 
*Här någonstans är jag så upprörd så jag håller andan några minuter*
 
Jag fick iaf ingen rast på passet mellan 13.3o-21.oo.
Jag gjorde även 1 timmes övertid även denna dag pga försenad rond läkare m.m.
Och när jag ringde till chefen och sa detta så fick jag till svar att..
"Det är bra om ni kan följa schemat faktiskt!"
Öööh OK?? Men hur F*N ska ni ha det??
Jag förklarar att det var för kundens räkning och trygghet jag var tvungen stanna kvar,
och det är ju sagt att "vi ska se till kundens bästa" - precis som jag gjorde i Onsdags!!
Men nu helt plötsligt skulle jag ha släppt allting och bara gått! Eller??
Det var väl h*lvete vad det svänger i regler och normer på den här kommunen!!!!
 
Lördag: Skulle egentligen jobbat 8.oo-13.3o & 16.oo-21.oo (1o,5 tim)
Jobbade 8.oo-21.oo med 1 tim rast (12 tim)
 
Söndag: Skulle egentligen jobbat 9.oo - 17.3o & 19.3o - 21.oo (1o tim)
Jobbade 8.oo - 21.oo med 1 tim rast (12 tim)
 
Så denna vecka blev det inte mindre än drygt 60 timmars arbete!
 
Sen hände det även en annan grej gällande min brukare,
men det kan jag tyvärr inte berätta om här pga secretessen!
Men om det läcker ut någonstans så sitter nog kommunen
i en båt som tar in tämligen med vatten - och fort kommer det gå!
Ska prata med facket om detta, så får vi se om det blir allmänt kännt!?
 
Ska ringa facket nu tänkte jag! Någon ordning måste det ju bli!
Sen ska jag ringa kontoret och ge dom en chans att förklara sig!
Så får vi se vart det bär hän sedan.. :-)
 

Kommentarer
Postat av: Hannah

Ta tag i kurserna på komvux och kom till mig på uni! Tänk vad kaffe vi skulle dricka!
Kram

2012-08-06 @ 10:30:34
URL: http://www.vikten-av.blogspot.se
Postat av: Jessica

Heja Hanna!!

2012-08-06 @ 10:51:06
Postat av: Suss

Tycker du ska läsa till syrra - du får lite mer power då i alla fall och de behövs fler starka röster inom vården! :) Kaffet väntar ;) Måste ha uppdatering nu!!

2012-08-06 @ 11:50:04
URL: http://snusan85.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0